Kurz lektorských dovedností
Lekto�i projektu absolvovali v dob� od zá�í 2011
do února 2012 (základní
�ást) 104hodinový kurz pro lektory program�
výchovy k aktivnímu ob�anství se
zam��ením na prevenci extremistických postoj�.
Na n�j navázaly supervizní
setkání se sdílením
zkušensotí v období od �ervna 2012 do
zá�í 2013.
Plánovaný
program Kurzu
lektorských dovedností byl v jeho
pr�b�hu dopln�n a rozší�en s ohledem
na probíhající
aktuální spole�enský vývoj a
pot�eby lektor�.
Obsah
základní �ásti Kurzu
lektorských dovedností:
2.
zá�í 2011 (8 hodin)
Zahájení
Demokracie a
extremismus pohledem politologie – Jan
Charvát
Profil
osobnosti extrémisty – Adéla
Zelenda
Kupcová
Extremismus a
média – Peter Gaba�
Diskuse,
záv�r, úkoly
3.
zá�í 2011 (8 hodin)
Osobnost
lektora, pedagoga – sebezkušenostní
seminá� – David
�áp
30.
zá�í 2011 (8 hodin)
Role prevence a
policie. Metodika prevence extremismu.
Extrémistická
scéna a p�sobení Policie �R. Prom�ny
p�ístup� ve�ejné správy a policie ve
vztahu k extremismu - David Lebeda
Extrémismus
pohledem práva. Právní aspekty
p�sobení extrémistických
skupin. Právní odpov�dnost samosprávy,
školy a policie �R - David Lebeda
Geneze
formování pohledu a politiky
v��i vylou�eným romským lokalitám.
Sociáln� vylou�ené lokality, jejich vznik,
charakteristiky apod.
- Ivan
Gabal
Vylou�ené
lokality: n�které sociální
mechanismy sou�asné dynamiky - Ivan
Gabal
1.
�íjna 2011 (8 hodin)
Sebepoznávací
blok. Individuální práce –
kontext – uv�dom�ní si vlastní
osobnosti. Práce
s extrémem. Reflexe – zám�r,
koncept - Ilona
Labu�ová, Št�pán
Smolík
Téma:
sociální role. Role –
brainstorming. Které role v �ivot� hrají a
zastávají,
napíší na líste�ky,
vyberou deset, se�adí podle d�le�itosti,
nejd�le�it�jší dole, nejmí�
d�le�ité
naho�e, postupn� odkládají –
uv�dom�ní co to pro n� znamená –
odlo�ení této
role, pak opa�ný postup, op�tovné
p�ijmutí. Six part story – osobní
p�íb�h –
práce se skupinou. Reflexe – jak reaguji na
konflikt, co ve m� vyvolává, jak
reaguju na t�ké „extrémní
zkušenosti“, co o�ekávám od
skupiny, co bychom
cht�li, aby si skupina odnesla od nás - Ilona
Labu�ová, Št�pán Smolík
28.
�íjna 2011 (8 hodin)
Kritické
myšlení:
Co je to program
RWCT? Podle jakých
princip� pracuje? (vyu�ití metody INSERT)
„Zat�ení
mu�e se skv�lou pov�stí“
(metoda „podvojný deník“,
RAFT)
„Debata
s autorem – vyu�ití metody na
úvodním textu k historické knize
„Skládankové
u�ení“ – popíraní
holocaustu a reakce na n�j
„Argumenta�ní
esej“ – technika k
uzav�ení tématu
„Popírání
holocaustu“.
Ohlédnutí
za dnem
Irena
Poláková
29.
�íjna 2011 (8 hodin)
Komunikace
lektora s ú�astníky
vzd�lávání
pedagogických pracovník� a
�ízení sociálních proces�:
V�cné a vztahové signály
v komunikaci. Symetrie a asymetrie v oblasti
vztahových signál� v komunikaci.
Zp�tná vazba. Situace z praxe - Michal
Dubec
25.
listopadu 2011 (8 hodin)
Ob�anská
a voli�ská odpov�dnost –
parlamentní a revolu�ní cesta p�evzetí
moci totalitním re�imem, mechanizmy
p�echodu od demokracie k totalit�, historické
p�íklady.
Pedagogické
plánování aktivit
dotýkajících se extremismu. Mo�nosti
za�azení do ŠVP školy témat
spojených s
extremismem. Demokratické postupy ve
školním prost�edí. Jiné
mo�nosti jak
za�adit téma do výuky (projektové dny,
preventivní programy, exkurze apod.) - Ond�ej
Mat�jka, Filip Hotový
Cíle
seminá�e:
-
Ú�astníci
pro�ijí vybrané modelové lekce a
z u�ebních situací vyvodí
základní pojmy
a teoretické koncepty, které s nimi
souvisí.
-
Ú�astníci
se seznámí s nosnými
cíli výchovy k ob�anství a
její souvislosti
s prevencí extremistického
jednání.
-
Ú�astníci
aplikují získané poznatky pro
nalezení vlastní odpov�di na otázku,
které
zásadní cíle a metodické
postupy výchovy k ob�anství
mají p�ímý vliv na
prevenci extremismu a uvedou vybraný
konkrétní p�íklad.
Program
seminá�e:
Seminá�
je koncipován jako kombinace
ukázek modelových výukových
lekcí, reflexe pro�itých u�ebních
situací a
krátkých
p�ednáškových vstup�, které
ukotvují odborné informace v kontextu
s tématem lekce. Modelové lekce
vycházejí z materiál� Rady Evropy na
podporu
výchovy k ob�anství a
z dalších
mezinárodních koncepcí tohoto oboru.
Obadva výše zmín�né
tematické bloky proto integrujeme v jeden
výukový
celek, který integruje jak základní
politologické informace a p�íklady z
historie, tak pedagogické metody, které tyto
informace pomáhají otevírat
v u�ebních situacích.
26.
listopadu 2011 (8 hodin)
I -
Uvedení do problematiky multikulturalismu,
základní myšlenkové
proudy multikulturalismu a východiska
multikulturní výchovy, multikulturní
spole�nost, aspekty kultury, modely sou�ití
r�zných sociokulturních skupin atd.
II -
Problematika identity, kultury, diverzity, hodnot a u�ení
hodnotám
Individuální
p�ístup ke student�m jako základ
úsp�šné výchovy.
Exkurz do Transkulturní pedagogiky.
Pavel
Košák
Historie Rom� a
jejich sou�asná situace - Markéta
Hajská
6.
ledna 2012 (8 hodin)
Podoba program�
a jejich obsah.
Základní
principy efektivního u�ebního stylu
(neuralgické aspekty u�ení;
psychologické
aspekty, pedagogické aspekty; smyslovost a emoce v
u�ení se hodnotám; práce s
cíli a instrukcí v u�ení se
hodnotám, druhy a nácvik vedení
reflexí, p�íklady z
praxe) -
Pavla
Müllerová
Rolové
hry a dramaterapeutické
aktivity (základní pilí�e a mechanismy
hraní rolí; typy rolových her a jejich
výhodnost pro IKV; hraní rolí jako
metoda a dramatická výchova jako
systém -
shody a rozdíly; pedagog v roli) -
Pavla
Müllerová
7.
ledna 2012 (8 hodin)
Principy
efektivního lektorského
stylu. Základní
nále�itosti techniky
– aktivity, reflexe a
uzavírání programu.
P�ipravené techniky ú�astník�,
lektorská zp�tná vazba - David
�áp
27.
ledna 2012 (8 hodin)
Agrese
a agresivita (celodenní seminá�) -
Zden�k
Martínek
17.-18.
února 2012 (16 hodin)
P�edvedení
lekcí ú�astníky kurzu, zp�tná vazba,
reflexe, hodnocení, kvalifikace – Petra Skalická
|