/img/logo-rubi.jpgMo�nosti demokracie

Hrozby extremismu / P�íle�itosti demokracie - výchova k aktivnímu ob�anství

- projekt ob�anského sdru�ení Asi-milovaní
(reg. �. projektu CZ.1.07/1.2.00/14.0209)

logo-asi

PROJEKT

PROGRAMY PRO ŠKOLY

PUBLIKACE

PRÁVNÍ RÁMCE

SLOVN�EK POJM�

KONFERENCE

MÉDIA

KALENDÁ�

FOTOGALERIE

ASI-MILOVANÍ

SPOLUPRÁCE

ZAJÍMAVOSTI

KONTAKTY

ENGLISH

logo-OPVK









Kurz lektorských dovedností

Lekto�i projektu absolvovali v dob� od zá�í 2011 do února 2012 (základní �ást) 104hodinový kurz pro lektory program� výchovy k aktivnímu ob�anství se zam��ením na prevenci extremistických postoj�. Na n�j navázaly supervizní setkání se sdílením zkušensotí v období od �ervna 2012 do zá�í 2013.

Plánovaný program Kurzu lektorských dovedností byl v jeho pr�b�hu dopln�n a rozší�en s ohledem na probíhající aktuální spole�enský vývoj a pot�eby lektor�.

 

Obsah základní �ásti Kurzu lektorských dovedností:

 

2. zá�í 2011 (8 hodin)

 

Zahájení

Demokracie a extremismus pohledem politologie – Jan Charvát

Profil osobnosti extrémisty – Adéla Zelenda Kupcová

Extremismus a média – Peter Gaba�

Diskuse, záv�r, úkoly

 

3. zá�í 2011 (8 hodin)

 

Osobnost lektora, pedagoga – sebezkušenostní seminá� – David �áp

 

30. zá�í 2011 (8 hodin)

 

Role prevence a policie. Metodika prevence extremismu. Extrémistická scéna a p�sobení Policie �R. Prom�ny p�ístup� ve�ejné správy a policie ve vztahu k extremismu - David Lebeda

 

Extrémismus pohledem práva. Právní aspekty p�sobení extrémistických skupin. Právní odpov�dnost samosprávy, školy a policie �R - David Lebeda

 

Geneze formování pohledu a politiky v��i vylou�eným romským lokalitám. Sociáln� vylou�ené lokality, jejich vznik, charakteristiky apod. - Ivan Gabal

 

Vylou�ené lokality: n�které sociální mechanismy sou�asné dynamiky - Ivan Gabal

 

1. �íjna 2011 (8 hodin)

 

Sebepoznávací blok. Individuální práce – kontext – uv�dom�ní si vlastní osobnosti. Práce s extrémem. Reflexe – zám�r, koncept - Ilona Labu�ová, Št�pán Smolík

 

Téma: sociální role. Role – brainstorming. Které role v �ivot� hrají a zastávají, napíší na líste�ky, vyberou deset, se�adí podle d�le�itosti, nejd�le�it�jší dole, nejmí� d�le�ité naho�e, postupn� odkládají – uv�dom�ní co to pro n� znamená – odlo�ení této role, pak opa�ný postup, op�tovné p�ijmutí. Six part story – osobní p�íb�h – práce se skupinou. Reflexe – jak reaguji na konflikt, co ve m� vyvolává, jak reaguju na t�ké „extrémní zkušenosti“, co o�ekávám od skupiny, co bychom cht�li, aby si skupina odnesla od nás - Ilona Labu�ová, Št�pán Smolík

 

28. �íjna 2011 (8 hodin)

Kritické myšlení:

Co je to program RWCT? Podle jakých princip� pracuje? (vyu�ití metody INSERT)

„Zat�ení mu�e se skv�lou pov�stí“ (metoda „podvojný deník“, RAFT)

„Debata s autorem – vyu�ití metody na úvodním textu k historické knize

„Skládankové u�ení“ – popíraní holocaustu a reakce na n�j

„Argumenta�ní esej“ – technika k uzav�ení tématu „Popírání holocaustu“.

Ohlédnutí za dnem

Irena Poláková

 

29. �íjna 2011 (8 hodin)

 

Komunikace lektora s ú�astníky vzd�lávání pedagogických pracovník� a �ízení sociálních proces�: V�cné a vztahové signály v komunikaci. Symetrie a asymetrie v oblasti vztahových signál� v komunikaci. Zp�tná vazba. Situace z praxe - Michal Dubec

 

25. listopadu 2011 (8 hodin)

 

Ob�anská a voli�ská odpov�dnost – parlamentní a revolu�ní cesta p�evzetí moci totalitním re�imem, mechanizmy p�echodu od demokracie k totalit�, historické p�íklady.

Pedagogické plánování aktivit dotýkajících se extremismu. Mo�nosti za�azení do ŠVP školy témat spojených s extremismem. Demokratické postupy ve školním prost�edí. Jiné mo�nosti jak za�adit téma do výuky (projektové dny, preventivní programy, exkurze apod.) - Ond�ej Mat�jka, Filip Hotový

 

Cíle seminá�e:

-          Ú�astníci pro�ijí vybrané modelové lekce a z u�ebních situací vyvodí základní pojmy a teoretické koncepty, které s nimi souvisí.

-          Ú�astníci se seznámí s nosnými cíli výchovy k ob�anství a její souvislosti s prevencí extremistického jednání.

-          Ú�astníci aplikují získané poznatky pro nalezení vlastní odpov�di na otázku, které zásadní cíle a metodické postupy výchovy k ob�anství mají p�ímý vliv na prevenci extremismu a uvedou vybraný konkrétní p�íklad.

 

Program seminá�e:

Seminá� je koncipován jako kombinace ukázek modelových výukových lekcí, reflexe pro�itých u�ebních situací a krátkých p�ednáškových vstup�, které ukotvují odborné informace v kontextu s tématem lekce. Modelové lekce vycházejí z materiál� Rady Evropy na podporu výchovy k ob�anství a z dalších mezinárodních koncepcí tohoto oboru. Obadva výše zmín�né tematické bloky proto integrujeme v jeden výukový celek, který integruje jak základní politologické informace a p�íklady z historie, tak pedagogické metody, které tyto informace pomáhají otevírat v u�ebních situacích. 

 

26. listopadu 2011 (8 hodin)

 

I - Uvedení do problematiky multikulturalismu, základní myšlenkové proudy multikulturalismu a východiska multikulturní výchovy, multikulturní spole�nost, aspekty kultury, modely sou�ití r�zných sociokulturních skupin atd.

II - Problematika identity, kultury, diverzity, hodnot a u�ení hodnotám

Individuální p�ístup ke student�m jako základ úsp�šné výchovy. Exkurz do Transkulturní pedagogiky.

Pavel Košák

 

Historie Rom� a jejich sou�asná situace - Markéta Hajská

 

6. ledna 2012 (8 hodin)

 

Podoba program� a jejich obsah. Základní principy efektivního u�ebního stylu (neuralgické aspekty u�ení; psychologické aspekty, pedagogické aspekty; smyslovost a emoce v u�ení se hodnotám; práce s cíli a instrukcí v u�ení se hodnotám, druhy a nácvik vedení reflexí, p�íklady z praxe) - Pavla Müllerová

 

Rolové hry a dramaterapeutické aktivity (základní pilí�e a mechanismy hraní rolí; typy rolových her a jejich výhodnost pro IKV; hraní rolí jako metoda a dramatická výchova jako systém - shody a rozdíly; pedagog v roli) - Pavla Müllerová

 

7. ledna 2012 (8 hodin)

 

Principy efektivního lektorského stylu. Základní nále�itosti techniky – aktivity, reflexe a uzavírání programu. P�ipravené techniky ú�astník�, lektorská zp�tná vazba - David �áp

 

27. ledna 2012 (8 hodin)

Agrese a agresivita (celodenní seminá�) - Zden�k Martínek

17.-18. února 2012 (16 hodin)

P�edvedení lekcí ú�astníky kurzu, zp�tná vazba, reflexe, hodnocení, kvalifikace – Petra Skalická



Mo�nosti demokracie na Facebooku


Seminá�e

Odborné texty

Fotogalerie








© ASI-MILOVANÍ, o. s.